top of page

Microsoft Business Central

Business Central är ett standardiserat affärssystem som är baserat på de tidigare och väl beprövade versionerna av affärssystemen Navision och Microsoft Dynamics NAV. Produkten finns numera i både "Cloud" och "On Premise" versioner vilket ger dig som systemägare full frihet och flexibilitet. Anpassningarna placeras numera i så kallade "Extensions" som är AddOn funktionalitet utanför affärssystemet vilket både förenklar och effektiviserar framtida uppgraderingar av affärssystemet.

Funktioner och moduler i Business Central

Läs mer om funktionerna och modulerna inom affärssystemet genom att klicka på respektive funktion,

och har du frågor eller vill veta mera så kontaktar du oss direkt på 031 - 727 78 00.

Vad kostar Business Central?

Business Central
Essentials

Business Central Essentials affärssystem erbjuder de väsentliga funktionerna som ditt företag behöver för att fungera effektivt. Med Business Central Essentials kan du förenkla dina affärsprocesser och  effektivisera din verksamhet.

774
kr/månad

Business Central
Premium

Business Central Essentials affärssystem erbjuder de väsentliga funktionerna som ditt företag behöver för att fungera effektivt. Med Business Central Essentials kan du förenkla dina affärsprocesser och  effektivisera din verksamhet.

1.106
kr/månad

Business Central
Team Members

Business Central Essentials affärssystem erbjuder de väsentliga funktionerna som ditt företag behöver för att fungera effektivt. Med Business Central Essentials kan du förenkla dina affärsprocesser och  effektivisera din verksamhet.

89
kr/månad

Affärssystemet finns numera i en Cloudbaserad version som du hyr månadsvis till en fast kostnad vilket ger låg initial uppstarts- och ingångskostnader, att affärssystemet dessutom ligger i Microsofts molntjänst Azure gör ju livet ännu flexiblare, enklare och säkrare. 

Följande ingår i Business Central - Cloud:

  • Business Central Affärssystem

  • Windows Server

  • SQL Server

  • Backup / Säkerhetskopiering

  • Uppgradering

För er som vill äga Er licens av Business Central och installera på egen server/eget datacenter så finns det en version som heter Business Central On Premise. Denna version köper man på traditionellt vis genom en engångssumma och betalar därefter en årlig uppgraderingsavgift om för närvarande 18% för att få tillgång till nya versioner samt uppgradera och hålla licensen vid liv. OnPremise alternativet kommer att upphöra 2025.

 Kom igång med Business Central

Med våra över 35 års erfarenhet inom affärssystemen Navision, Microsoft Dynamics NAV och Microsoft Business Central förfinat våra metoder för att säkerställa en smidig och effektiv driftsättning. Vi förstår vikten av att snabbt kunna integrera det nya systemet i Er verksamhet utan att förlora tid eller produktivitet.

 

Vi erbjuder två effektiva implementeringsmodeller som är skräddarsydda att passa olika behov och krav. Våra modeller är utformade för att ge Er en tydlig och strukturerad väg för att komma igång med Business Central.

Effektivare med rollbaserat affärssystem

Microsoft Business Central är ett rollbaserat affärssystem och på så sätt erbjuder det olika upplevelser och funktionaliteter baserat på användarens specifika roll eller ansvarsområden inom företaget.

Detta innebär att varje användare får tillgång till exakt de verktyg och funktioner som är relevanta

just för deras arbetsuppgifter och behörigheter inom företaget.

 

Genom att kunna anpassa användarupplevelsen för varje roll eller funktion inom organisationen kan Microsoft Business Central optimera effektiviteten och produktiviteten för varje användare.

Licenstyper - Business Central Essentials, Premium eller Team Member

Essentials innehåller den grundfunktionalitet som de flesta företag i allmänhet behöver och kostar 774 kr per användare och månad,

här finner Ni funktioner såsom ekonomi, försäljning, inköp och lager, projekt och resurser samt personalhantering.

 

Vill Ni även ha serviceorder med planering och kontrakt samt produktion / MPS väljer Ni istället Premium som kostar 1106 kr per användare och månad och Ni får då samtliga funktioner som finns tillgängliga inom affärssystemet.

 

För användare som inte arbetar så mycket inom affärssystemet men vill se information som är registrerad så finns det en begränsad och mycket billigare användare som heter Team Member, denna kostar endast 89 kr per användare och månad men har vissa begränsningar såsom t.ex. att man kan inte bokföra fakturor/dokument/journaler, skapa försäljningsorder m.m.

Implementering genom Rapid Start eller SureStep

För dig som vill komma igång erbjuder vi implementeringsmetodikerna Rapid Start och SureStep.

Rapid Start är implementeringsmodellen för företag som vill snabbt komma igång med standardversionen av BC medan SureStep metodiken startar med en grundläggande analys av företaget och dess processer som jämförs med affärssystemets funktionalitet.

 

Eventuella avvikelser i SureStep dokumenteras och erbjudes till kund genom tredjepartsprodukter (AddOns eller Extensions) eller genom specifika systemutvecklingar för just Ert företag som utförs av våra erfarna och kompetenta systemutvecklare på Update Affärrsystem

 

Läs mer på sidan "Kom igång med BC".

2 nya versioner per år!

Microsoft har för avsikt att lansera 2 större versioner av BC per år (Spring- & Fall Release), däremellan släpper man så kallade CU (Cumulative Upgrades) som är kumulativa och mindre  uppgraderingar som släpps mellan varje Spring- och Fall Release.

Säker med kontinuerlig backup/säkerhetskopiering

I priset för hyran av din Cloud-/OnLineversion ingår även en kontinuerlig backup/säkerhetskopiering av ditt affärssystem och all din tillhörande data. Händer det något är det bara att starta igång Microsofts enkla och intuitiva funktion för hantering av backup/säkerhetskopiering för säkerställande av data samt återläsning av din backup/säkerhetskopia.

 

Vill du veta mera om backup/säkerhetskopiering klicka här

Licensinnehåll och användarmanual till Business Central

I bifogade nedladdningsbara PDF:er kan ni läsa mera om licensens innehåll, vill du komma ännu djupare i funktionaliteten så kan du även ladda ner den kompletta användarmanualen.

Licensieringsguide till Business Central

I bifogade nedladdningsbara PDF kan ni läsa mera om produkter inom Dynamicsfamiljen och hur dessa bör licensieras enligt Microsoft, har ni frågor eller behöver hjälp, kontaktar ni oss direkt på telefon, chatt eller mail.

Vill du veta mera eller få en personlig demonstration?

Vill du veta mera eller få en personlig demonstration?

Kontakta då oss direkt på 031 - 727 78 00 eller ring direkt till våra projektledare
alternativt fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig så fort vi kan.

 Stefan Åström 0708-326326

Anton Seglem 0733-439805

Under Support finner du mera information om versioner och användarmanualer samt filmer m.m.

Hjärtligt välkomna!

BC - Cloud

Cloud ger Er en allt-i-ett lösning:

 

  • Grundfunktionalitet (Essential/Premium)

  • Rollcenter

  • Månadsvis hyra (ej köp)

  • Cloud/hostad

  • SQL-baserat

BC - Onpremise

On Premise kan installeras i din egna IT-miljö:

 

  • Grundfunktionalitet (Essentials/Premium)

  • Rollcenter

  • Hyr eller köp licens

  • Installeras på egen server/datacenter

  • SQL-baserat

AddOns och Extensions för utökad funktionalitet

De funktioner som du inte finner i standardfunnktionaliteten har vi och andra NAV-partners byggt såsom Addons eller Extensions som säljs som tillvalsmoduler till ditt affärssystem - Enkelt och effektivt och ni är snabbt igång!

 

Enkelt och modernt affärssystem utan höga investeringar!

Microsoft BC är det moderna affärssystemet som du betalar månadsvis baserat på vad du använder. Att det sedan har all kraftfull funktionalitet som Navision och Dynamics NAV och dessutom ligger i molnet är en fantastisk fördel.

Anton Seglem - Försäljningsansvarig

bottom of page